به نوین تجارت خوش آمدید

وکیل پایه یک دادگستری دعوای تخلیه ید

دعاوی مرتبط با وقف متعدد و پرشمار هستند. اغلب این دعاوی به طور مستقیم به وقف ارتباط دارند، به عبارتی تنها در امور مربوط به وقف مطرح هستند. دسته دیگری از دعاوی نیز هستند که به وقف ارتباط دارند ولی شامل مواردی هستند که می توانند درباره دیگر اموال و دارایی‌ ها نیز مطرح باشند. دعوی تخلیه ید از جمله نمونه هایی است که می توانیم در این زمینه به آن اشاره کنیم. دعوای تخلیه ید تقاضای موجر برای تخلیه ملک توسط مستاجر را شامل می‌ شود. زمانی که موعد اجاره ملک وقفی به پایان می‌ رسد، موجر یا متولی موقوفه می تواند از مستاجر تقاضا کند که ملک را تخلیه کند. اگر مستاجر از این کار خودداری کرد، موجر این امکان را دارد که با طرح دعوای تخلیه ید از طریق قانونی برای تخلیه ملک وقفی اقدام نماید. فرقی نمی‌ کند که ملک وقفی از نوع عام باشد یا خاص، در هر صورت موجر می‌ تواند به این صورت بر علیه مستاجر اقامه دعوا کند. با توجه به مراحل متعدد و قوانین پیچیده موجود در حوزه املاک وقفی، معمولاً در چنین شرایطی موجر یا مستاجر به وکیل پایه یک دادگستری متخصص در وقف خاص مراجعه کرده و پیگیری پرونده حقوقی خود را به او واگذار می کنند.

 وکیل پایه یک دادگستری دعوای تخلیه ید

وقف خاص چیست؟

 در یک طبقه بندی کلی وقف به دو دسته وقف عام و وقف خاص تقسیم می‌ شود. وقف عام یعنی فرد اموال یا منافع حاصل از آنها را برای استفاده عموم مردم اهدا کند. در این حالت همه مردم می‌ توانند از مال وقفی یا منافع آن بهره‌ مند شوند. وقف خاص یعنی واقف مال و منافع آن را در در جهت استفاده افراد یا گروه مشخصی وقف کند. مثلاً ممکن است شخصی ملک یا زمینی را برای استفاده فرزندان خود وقف نماید. بنابراین در وقف خاص برخلاف وقف عام، استفاده کنندگان از مال وقفی یا به عبارتی موقوف علیهم افراد محدودی هستند. همچنین در وقف خاص، اغلب اوقات هدف واقف این است که افراد مشخصی از دارایی‌ های وقف شده استفاده کنند. به عبارتی ممکن است هدف از وقف خاص امور خیریه نباشد. در صورتی که در وقف عام مقصود وقف کننده شامل اهداف نیکوکارانه و خیرانه است. در وقف خاص نیز همچون وقف عام، واقف می تواند برای اموال وقف شده متولی تعیین کند. البته خود موقوف علیهم نیز می‌ توانند به عنوان متولی مال وقف شده آن را اداره نمایند.

قوانین اجاره املاک وقف خاص

 قوانین و مقررات حاکم بر مقوله وقف خاص شباهت زیادی به وقف عام دارد. برای مثال در وقف خاص نیز لازم است که موقوفه متعلق به شخص وقف کننده، حلال و قابل رویت باشد. همچنین باید مال موقوفه دارای منافع ادامه دار و مدت دار باشد و وقف آن در جهت منافع حلال و مباح انجام شود. از دیگر مقررات مربوط به وقف خاص می‌ توانیم به مسائل مربوط به فروش و اجاره مال موقوفه اشاره کنیم. در شرایط عادی امکان فروش مال وقفی وجود ندارد، اما می‌ توان آن را اجاره داد. متولی و اداره کننده مال موقوفه این اجازه را دارد که نسبت به اجاره دادن آن اقدام نماید. این کار باید با در نظر گرفتن مصلحت مال وقفی و در جهت تأمین منافع آن صورت بگیرد. بنابراین هر جایی که متولی تشخیص بدهد که اجاره دادن مال وقفی به سود موقوف علیهم می باشد، می‌ تواند این کار را انجام دهد.

 وکیل پایه یک دادگستری دعوای تخلیه ید

دعوای تخلیه ید در وقف خاص

 دعوای تخلیه ید از جمله موضوعات حقوقی است که در ارتباط با اجاره املاک مطرح می باشد. زمانی که مدت اجاره ملک به اتمام می رسد، در صورت عدم تمدید قرارداد اجاره، مستاجر ملزم به تخلیه ملک است. اگر در این شرایط مستاجر از تخلیه ملک سرباز زند، در حکم غصب کننده ملک شناخته می شود و موجر می‌ تواند بر علیه او طرح دعوا کند. در ارتباط با اجاره املاک وقفی نیز امکان طرح دعوای تخلیه ید وجود دارد. در این حالت نیز مطابق با قوانین مربوط به اجاره املاک، موجر این حق را دارد که از مستاجر شکایت کند.

 اما مراحل طرح دعوی بر علیه مستاجر جزئیات و پیچیدگی‌ هایی دارد که باید به آنها توجه شود. برای نمونه باید دید که قرارداد اجاره ملک تابع کدام یک از قوانین اجاره می باشد. قراردادهای مربوط به موجر و مستاجر تابع دو قانون سال ۵۶ و سال ۷۶ هستند. جزئیات این قوانین با یکدیگر تفاوت دارد و به همین دلیل تشخیص نوع قرارداد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر قرارداد مشمول قانون سال ۷۶ باشد، موجر می‌ تواند برای صدور دستور تخلیه تقاضا بدهد. در صورتی که اثبات شود که حق با موجر است دستور تخلیه صادر می شود. در صورتی که قرارداد اجاره تابع قانون سال ۵۶ باشد موجر باید برای صدور حکم تخلیه تقاضا دهد.

این قوانین و امور اجرایی مرتبط با آنها در برخی جزئیات تفاوت‌ هایی دارند، بنابراین بهتر است که در چنین مواردی از مشاوره حقوقی استفاده شود. موجر یا متولی ملک وقفی با مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور ملکی می تواند از نوع قرارداد و مقررات مرتبط با آن مطلع شود. وکیل در چنین شرایطی علاوه بر روشن کردن جزئیات اجاره نامه کمک می‌ کند تا موجر بهترین راه را برای اقامه دعوا انتخاب کند.

 وکیل پایه یک دادگستری دعوای تخلیه ید

اهمیت مراجعه به وکیل پایه یک دادگستری متخصص وقف خاص

مسائل مربوط به ملک و املاک در دسته مهم‌ ترین مسائلی هستند که در دعاوی حقوقی مطرح می شوند. بخش اعظم پرونده های حقوقی موجود در محاکم قضایی به امور ملکی ارتباط دارند. قوانین مربوط به این مسائل متعدد و پر از جزئیات حقوقی هستند، به همین دلیل عموم افراد در چنین شرایطی به وکیل پایه یک دادگستری مراجعه می‌ کنند. در ارتباط با وقف خاص و امور مربوط به آن نیز مراجعه به وکیل وقف خاص می تواند به تسهیل و تسریع مراحل اداری و حقوقی پرونده کمک کند. وکیل پایه یک دادگستری متخصص در وقف خاص، گذشته از اینکه بر احکام املاک موقوفه خاص اشراف دارد، از جزئیات مقررات اجاره این املاک نیز به طور دقیق مطلع است. در دعوی تخلیه ید املاک وقف خاص موجر یا مستاجر هر کدام می‌ توانند از طریق مشورت با وکیل پایه یک دادگستری و وکالت دادن به او، روند حقوقی پرونده را با سرعت و سهولت طی کنند. در صورتی که موجر تقاضای تخلیه ید داشته باشد وکیل به او کمک می کند تا علاوه بر آگاهی از نوع اجاره نامه، روش مناسب برای ارائه درخواست خود را انتخاب کند. همچنین مستاجر می تواند از طریق مشورت با وکیل پایه یک دادگستری از شرایط لازم برای ابطال دستور تخلیه مطلع شود.جهت دریافت مشاوره رایگان واز وکیل پایه یک دادگستری به سایت ما به نشانی https://iranilawyers.com مراجعه نمایید.