جستجو در سایت:
امروز دوشنبه 2 مهر 1397 ساعت 02:24
اخبار روز:
    نوین تجارت

    💠درج آگهی ویژه و لینکدار در 10 سایت بزرگ نیازمندی، فقط با 65 هزار تومان

    💠جهت مشاهده سایتها کلیک کنید.

     


    مناطق
    تبلیغ
    تبلیغات لینکی

    آموزش سه تار

    آموزش سه تار
    سه تار سازی است از خانواده ی ساز های زهی – زخمه ای دسته بلند که طبق تحقیقات و نظر محققان پیدایش ساز های زهی – زخمه ای در ایران بوده است.
    سه تار را منشعب و فرم تکمیل شده و پیشرفته ی تنبور و دوتار می دانند.
    اصولاً تحقیقاتی که در ساز ها به وجود آمده بر اساس نیاز های روحی ، اجتماعی و یا صدادهی بهتر ساز و ایجاد توانایی بیشتر در نواختن نغمات بیشتر بوده است.
    بشر نخستین نیز که موسیقی را یک نیاز روحی حس کرده بود ، با الهام از اصوات طبیعی مانند وزش باد در نیزار و یا صدای کشیده شدن زه کمان اقدام به ساختن ساز هایی نموده است که به مرور زمان دستخوش تغییراتی شده اند.
    سه تار نیز از این امر مستثنی نیست و از نظر ظاهری ( ساختمان) و نحوه ی صدادهی پیشرفت هایی داشته است و تکمیل تر شده است.
    مخترع سه تار و زمان پیدایش آن دقیقاً مشخص نیست ولی در زمان قاجار یک از ساز های اصلی موسیقی
    ایرانی محسوب می شده که با آن به اجرای ردیف می پرداخته اند.
    در رسالات الموسیقی نوشته ی الکبیر فارابی (837-950م) و نیز جامع الالحان و قفاصدالاحان نوشته ی عبد القادر مراغه ای (وفات 1435 م) که هر دوی آنان از موسیقی دانان زمان خود بوده اند ، اشاره ای به این ساز نشده است.
    در زمان صفویه سازی به نام چهار تار نواخته می شده است که از نوازندگان آن در تاریخ مکتوب موسیقی ، استاد شهسوار و استاد شیخ حیدر ر ا نام برده اند .
    همچنین سازی به نام شش تار وجود داشته که دارای شش سیم بوده و سیم های آن دوتا دوتا کوک می شده است.اختراع شش تار را به رضاءالدین شیرازی نسبت می دهند.کاسه ی آن تقریباً به شکل کاسه ی تار ( نیم گلابی) ولی بزرگتر بو ده است.
    شش تار کاربرد چندانی نداشته و از نظر ظرافت صدا به پای سه تار نمی رسد به همین دلیل به مرور زمان جای خود را به سه تار داده است که هم از نظر ساختمان و هم از نظر صدادهی پیشرفته تر است.سه تار در ابتدا سازی محلی بوده است و بعد به دلیل صدای گرم و گیرا و حمل و نقل آسان و نیز بیان کلیه حالات و نغمات موسیقی ایرانی به تدریج رواج بیشتری پیدا کرده و امروزه به یکی از ساز های ملی ما تبدیل شده است.
    به نظر می رسد فرد یا افرادی که اقدام به ساخت و طراحی این ساز نموده اند در ذهن خود سازی را به تصویر کشیده اند که دارای اندازه ی مناسبی بوده و بتوان با آن به اجرای ردیف موسیقی سنتی و کلاسیک ایرانی و کلیه ی نغمات آن پرداخت که در این کار موفق بوده اند و با طراحی مناسب و پرده بندی دقیق طبق فواصل موسیقی ایرانی سه تار را ساخته اند.
    واژه ی سه تار از دو بخش تشکیل شده است :
    1)سه :که معنای مشخصی دارد.
    2)تار : ریشه ی این واژه به زبان سانسکریت می رسد که در آنجا «تره» نامیده می شود و به معنی رشته یا وتر نسبتاً بلند می باشد.
    همانطور که از نام این واژه بر می آید سه تار باید سازی باشد با سه رشته سیم ، ولی با مشاهده ی کنونی آن در روی ساز چهار سیم می بینیم که با نام آن هم خوانی ندارد ، علت آن است که در زمان های گذشته سه تار دارای سه سیم بوده است و یکی از نوازندگان سه تار به نام مشتاق علی کرمانی یک رشته سیم دیگر به آن افزوده است که در پیشرفت صدادهی و طنین و زنگ صدای ساز تأثیر به سزایی داشته است.
    این سیم هم اکنون «سیم واخوان» و یا به اسم مبتکر آن «سیم مشتاق» نامیده می شود. این سیم سومین سیم سه تار از پایین است و فاصله کمی با سیم چهارم «سیم بم» دارد که این دو در هنگام نواختن با هم روی دسته ی ساز گرفته می شوند (که در نت ها به این شکل نشان می دهند(8 . در واقع در هنگام نواختن سه تار، سه تار (دارای سه رشته تار ) محسوب می شود. روایت افزودن سیم واخوان توسط مشتاق علی کرمانی از استاد ابوالحسن صبا نقل شده است.صدای گرم و گیرای سه تار هر شنونده ای را که دارای اندکی ذوق باشد مجذوب خود می کند.این صدا با روحیات لطیف و خاص ایرانی همخوانی خاصی دارد و نشان از فرهنگ والای ایرانی می دهد که یک ساز دارای چنین قدرت تأثیر گذاری وظرافتی و لطافتی می باشد.
    نوازنده ی سه تار در هنگام نواختن آن چنان با احساس ساز را در آغوش می گیرد که گوی جزئی از وجود نوازنده شده است ،و نوازنده احساساتش رااز آن تراوش می کند و در فضای اطراف انرژی خاصی را ساطع می کند.
    سه تار در هنگام نواخته شدن کاملاً با بدن نوازنده در ارتباط است و سیم های آن بدون هیچ واسطه ای از قبیل مضراب های گوناگون ، آرشه یا وسایل دیگر به ارتعاش در می آید. مضراب آن تنها ناخن انگشت دست می باشد.
    هنگامی که نوازنده ای ناخن روی سه تار می کشد ،گویی ناخن و زخمه بر زخم های دل عاشق کشده می شود و داغ دل عاشق را زنده می کند. این آوا یاد آور غم هجران یار است ، آوایی بهشتی که سوز آن دل هر عاشقی را می سوزاند.این ساز عرفانی یکی از ساز های دراویش می باشد که با آن نیاز های روحی و معنوی خود را ارضاء می کنند.
    سه تار جایگاه والای معنوی و احترام خاصی دارد. این ساز جنبه ی مجلسی و بازاری ندارد و از آن برای اخرای موسیقی متعالی ایرانی استفاده می شود.
    ضرب المثلی در مورد سه تار است که :« صدای سه تار برای دو نفر زیاد و برای سه نفر کم است.»
    این جمله خود گویای این موضوع است که حجم صدای سه تار نسبتاً کم است و در فضای باز کاربرد چندانی ندارد و بیشتر در ضفا های بسته مانند اتاق نواخته می شود که صدای آن بیشتر به گوش برسد.
    در ابتدا روش آموزش سه تار به صورت سمعی و نقل سینه به سینه بوده است.بدین ترتیب که شاگردان در محضر استاد حاضر می شدند و باید به دقت به نغمات و گوشه های نواخته شده توسط استاد گوش می دادند و آن ها را به خاطر می سپردند.
    ولی در زمان استاد علینقی وزیری با ورود نت به موسیقی ایرانی دستور های آموزشی برای این ساز نگاشته شده است.
    سه تار جزء ساز هایی است که از 150 سال پیش تاکنون باقی مانده است و دارای شخصیتی مستقل می باشد و عواملی نظیر به وجود آمدن ساز تار (سلطان موسیقی ایرانی) نیز نتوانسته اند باعث زوال و نابودی این ساز شوند و سه تار همواره طرفداران خاص خود را داشته است.و از نوازندگان آن می توان:
    استاد حسین علیزاده ، استاد جلال ذوالفنون ،استاد محمد رضا لطفی ، استاد شهنازی ، استاد مجید درخشانی و ... را نام برد.
    زحمات تمامی این استادان را که نگهبان فرهنگ ایرانی بوده اند را سپاس می گوییم.
    مشخصات آگهی دهنده
    نام: آموزشگاه آوای جام جم
    ایمیل: [email protected]
    مشاهده وب سایت:
    تلفن: 88240617
    فکس:
    آدرس: گیشا. کوچه دوم . پلاک 28 . واحد 8
    مشخصات آگهی
    کد آگهی: 10064396
    زمینه فعالیت: موسيقی
    تاریخ ثبت: دوشنبه 1 آبان 1396
    آخرین بروزرسانی: دوشنبه 29 مرداد 1397
    تاریخ انقضاء: چهارشنبه 28 شهريور 1397
    موقعیت مکانی: تهران
    بازدید: 124 بار
    این آگهی را درشبکه اجتماعی به اشتراک گذارد
    آگهی های مرتبط
    آموزش زیبای تار توسط مدرس خانم

    آموزش زیبای تار توسط مدرس خانم

    آموزش تخصصی تار از مبتدی تا دوره عالی. آموزش آسان ردیف و گوشه های دستگاههای موسیقی ایرانی آموزش تصنیف ها و ترانه های محلی ایران با تار کلاسها هفته ای یک جلسه و هرجلسه یک ساعت بطول می انجامد پس از گذراندن 2 ترم به زیبایی ...
    آموزشگاه تار بانوان,   تهران,   تلفن: 66436254 , 66908708
    آموزش سازدهنی

    آموزش سازدهنی

    در زندگی ماشینی امروز كه انسان را هر روز از زیبایی ها و لطافت های طبیعت دور تر و دور تر می كند به طور حتم موسیقی می تواند جایگزین بسیاری از افسردگی ها باشد كه به دلیل اینكه نواختن سازها زمان و تمرین زیاد می خواهد مردم زمانی برای ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617
    آموزش فلوت و فلوت کلیددار

    آموزش فلوت و فلوت کلیددار

    فلوت از سازهای بادی چوبی (بی زبانه یا بی قمیش) است که بر خلاف دیگر سازهای این دسته صدای آن نه از لرزش قمیش بلکه از نوسان هوای دمیده شده بر لب فلوت از سازهای بادی چوبی (بی زبانه یا بی قمیش) است که بر خلاف دیگر سازهای این دسته صدای ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617
    آموزش گیتار الکتریک

    آموزش گیتار الکتریک

    قدمت گیتارهای الکتریک به اندازه گیتارهای کلاسیک و اکوستیک نیست. در واقع گیتار الکتریک 70 سال پیش در سال 1930 توسط فردی به نام آدولف ریکن بیکر شکل گرفت. از آن زمان گیتار الکتریکی رشد بسیاری نموده تا به جایگاهی که امروزه دیده می ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617
    آموزش گیتار کلاسیک

    آموزش گیتار کلاسیک

    گیتار سازی است که امروزه علاقه مندان بسیاری را به خود اختصاص داده و از محبوبیت خاصی به ویژه در بین جوانان برخوردار است،وکمتر کسی است که با این ساز خوش صدا که براستی آرامش بخش روح آدمی است آشنایی نداشته باشد.اما شاید جالب باشد ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617
    آموزش ویلن سل

    آموزش ویلن سل

    ویولنسل (Violoncello) که معمولا در زبان انگلیسی به اختصار چلو (Cello) و در حالت جمع چلی (Celli) نامیده می شود از خانواده سازهای زهی آرشه ای است. بکارگیری این ساز در تک نوازی، در گروه موسیقی مجلسی و همچنین در بخش زهی های یک ارکستر متداول است. واژه ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617
    آموزش ویلن

    آموزش ویلن

    ويلن سازي است كه تمامي فواصل كروماتيك عربي و فواصل كروماتيك مخصوص موسيقي ايراني و هر موسيقي ديگر را به راحتي اجرا ميكند .اين ساز داراي چهار سيم است و در هنگام نواختن روي شانه چپ نوازنده قرار ميگيرد ، ويلن به وسيله ارشه نواخته ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617
    آموزش سنتور

    آموزش سنتور

    سنتور یکی از قدیمی ترین وکامل ترین ساز های ایرانی است. این ساز به صورت جعبه ای مجوف از جنس چوب که به شکل ذوزنقه متساوی الساقین می باشد ساخته شده و در شکل معمول خود برصحنه رویی آن دو دسته خرک 9 تایی قرار دارد که از روی هر خرک چهار ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617
    آموزش کمانچه

    آموزش کمانچه

    قسمت اصلی کمانچه کاسه آن است که به صورتهای مختلف ساخته می شود. کاسه کمانچه هنوز از نظر جنس چوب، اندازه ها و شکل یکسان و تثبیت شده نیست.از نظر شکل، کاسه ها را به صورت کروی یا مخروط ناقص درست می کنند. کاسه هایی که به شکل مخروط ناقص ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617
    آموزش آواز پاپ و راک

    آموزش آواز پاپ و راک

    موسیقی پاپ (به انگلیسی: Pop music، که در اصل به معنی موسیقی عامه‌پسند (popular) می‌باشد) یک سبک از موسیقی عامه‌پسند است و معمولاً در مقابل موسیقی کلاسیک و فولک (محلی) قرار می‌گیرد و از آن‌ها متمایز است. *[۱] با این حال هنرمندان این سبک ...
    آموزشگاه آوای جام جم,   تهران,   تلفن: 88240617